Een offerte maken als ZZP'er? Dit moet je doen!

Een offerte uitbrengen als ZZP'er.  Klinkt best simpel toch? Er zijn toch een aantal zaken waar je duidelijk over moet zijn om discussies of vervelende situaties te voorkomen. Wij zetten de verschillende tips voor je op een rijtje!

Fotograaf ZZP aan het werk
Nieuws
Datum: 23-02-2023

1. Wees vooraf duidelijk over je werkzaamheden en planning

Welke werkzaamheden ga je uitvoeren en in welk tijdsbestek? Beschrijf dit vooraf duidelijk en maak dit inzichtelijk voor de opdrachtgever. Maak een planning waarbij je je werkzaamheden opdeelt in verschillende deeltaken. Zo wordt het voor jezelf duidelijk hoeveel tijd je per deeltaak nodig denkt te hebben en kun je hier rekening mee houden.  Zo kun je meteen inzichtelijk maken hoeveel uur je nodig gaat hebben voor de gehele opdracht en wat het gehele project aan materialen kost. 

Het is dus belangrijk om je planning duidelijk en concreet te delen met de opdrachtgever. Het kan natuurlijk gaan om een opdracht tot een bepaalde datum of het kan gaan om een opdracht die meteen eindigt als het werk klaar is. Houdt er ook rekening mee om een mogelijkheid voor een tussentijdse opzegging op te nemen voor als jij of de klant eerder wil stoppen dan de afgesproken tijdsduur. Hanteer hierbij een opzegtermijn van in ieder geval een maand. Denk hierbij ook aan een eventuele schadevergoeding bij opzegging en neem deze vooraf op. 

Het tegenovergestelde kan ook gebeuren. Wat als een klant een opdracht of overeenkomst wil verlengen? Maak vooraf ook afspraken over een mogelijke verlenging. Neem hierbij de voorwaarden en tarieven op die gelden bij een mogelijke verlenging.

2.  Benoem een vast (uur) tarief

Neem in je offerte een duidelijk tarief op. Vraag je een vaste prijs voor de gehele opdracht of werk je op basis van een uurtarief?  Wat als je opdrachtgever een tarief bepaald en er weinig ruimte is voor onderhandeling? Het kan dan een optie zijn om de werkzaamheden over een lange periode uit te smeren en kun je tegen die voorwaarde akkoord gaan met het tarief van de opdrachtgever. Moet de klus snel klaar? Je kunt dan altijd een extra tarief rekenen voor spoedwerkzaamheden.

Het is dus heel belangrijk om voor de opdracht je tarief te bepalen en af te stemmen met de opdrachtgever. Dit voorkomt onduidelijkheden en discussies.

3. Opdracht via een tussenpersoon? 

Het kan ook zo zijn dat je jouw opdracht heb gekregen via een tussenpersoon. Dan heb je waarschijnlijk ook een vergoeding afgesproken voor deze tussenpersoon. Vaak is dit een percentage van het bedrag dat je bij de opdrachtgever factureert. Maar wat als de opdracht verlengt wordt? krijgt de desbetreffende tussenpersoon dan nog steeds een vergoeding? Of is het dan jouw eigen opdracht omdat je een verlenging hebt afgedwongen door het goede werk dat je hebt geleverd? Wees vooraf duidelijk over de gevolgen van de vergoeding voor de tussenpersoon bij een eventuele verlenging. Zo kom je achteraf nooit voor onduidelijkheden te staan.

4. Benoem je algemene voorwaarden als ZZP'er

Benoem altijd jouw algemene voorwaarden die van toepassing zijn op jouw werk als ZZP'er . In deze algemene voorwaarden hebe je als het goed is een aantal belangrijke zaken geregeld. Zorg dus ook altijd dat deze algemene voorwaarden up-to-date en op orde zijn. 

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.